بی انضباط
با کارکنان بی انضباط چه باید کرد ؟
همیشه در سازمان ، کارکنانی وجود دارند که با اخلال ، کارشکنی و تمرد باعث بی نظمی و به هم ریختگی امور می شوند.
این افراد اکثرا غایبند یا تاخیر دارند و با همکاران خود و مراجعان درگیر
می شوند،اعتنایی به دستورات رییس و سرپرست نمی کنند و قوانین و مقررات
اداری را بی اهمیت می شمارند.گروهی انضباط را قدرتی دانسته اند که باید در
سازمان وجود داشته باشد، تا بتوان به وسیله آن کارکنانی را که قوانین و
مقرررات اداری را زیر پا می گذارند تنبیه کرد.گروهی نیز انضباط
را وجود شرایطی خاص در سازمان تعریف کرده اند که کارکنان را ملزم می کند
رفتاری معقول و مقبول در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان داشته باشند و
گروه سوم نیز معتقدند انضباط ابزاری است که سرپرست از آن برای اصلاح رفتار
نامطلوب استفاده می کند.کلمه انضباط ترجمه کلمه discipline است که از کلمه
disciple به معنی شاگرد و مرید گرفته شده و به نقش مهم رییس در شکل گیری
رفتار مرئوس اشاره دارد.
• ویژگی های سیستم انضباطی موثر :
1-اقدامات انضباطی باید بیشتر جنبه ارشادی داشته باشند تا جزایی(مجازات هدف نیست-اصلاح رفتار هدف است)
2-سیستم انضباط در سازمان به یک بخاری داغ تشبیه شده که باید دارای خصوصیات زیر باشد:
الف-دست زدن به آن دردناک و تجربه ای تلخ باشد تا تکرار نشود.
ب-با لمس بخاری داغ ، دست بلافاصله می سوزد و علت آن روشن است.در سازمان به محض خطا مجازات اعمال شود.
ج-حرارت سوزان به فرد هشدار می دهد که در صورت دست زدن چه اتفاقی خواهد
افتاد.(مدیر موظف قبل از اعمال مجازات به فرد تذکر کافی دهد.)
د-هر کس
بخاری داغ را لمس کند می سوزد.در سازمان نوع و شدت مجازات باید به نوع تخلف
بستگی داشته باشد نه به کسی که آن را مرتکب شده است.
• انضباط مثبت(انضباط بی مجازات) :
بر خلاف روش های معمول که کنترل رفتار و عملکرد مرئوس با رییس است در
انضباط مثبت مسئولیت درستی رفتار و کردار شخصی و شغلی کارمند به عهده خود
او گذاشته می شود.رییس و مرئوس در جوی دوستانه مسائل را مطرح و با همکاری و
همفکری یکدیگر ،سعی در یافتن راه حلی برای آنها می کنند.در واقع انضباط
مثبت تشویق کارمند به یافتن راه حلی برای اصلاح رفتارش به جای تهدید و
ارعاب است.