کور مضاعف double-blind
آزمایش کور )نابینا) یک آزمایش علمی است که افراد شرکتکننده در آن از داشتن اطلاعاتی که منجر شود به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به سمتی متمایل شوند، منع میشوند. به طور مثال وقتی از مصرفکننده پرسیده شود که طعم و مزه محصولات مختلف را با هم مقایسه کند، نام سازنده محصول باید پوشانده شود. در غیر اینصورت معمولاً مصرفکننده به سمت محصولی که از قبل نسبت به آن شناخت دارد متمایل میشود. به همین شکل وقتی قدرت تاثیر یک دارو مورد آزمایش قرار میگیرد، هم بیماران و هم پزشکان شرکتکننده در آزمایش از دوز مصرفی بیاطلاع هستند. این باعث خواهد شد شانس هرگونه تأثیر تلقینی یا فریب هوشیارانه از بین برود. آزمایش کور ابزار بسیار مهم و کاربردی در شاخههای مختلف علوم است.
انواع آزمایش کور:
آزمایش کور یکطرفه (یگانه)
در آزمایش کور یکطرفه، اطلاعاتی که میتواند باعث منحرف شدن نتیجه آزمایش شود از دید شرکتکننده مخفی میماند ولی مسئول انجام آزمایش از آنها مطلع است. مثال کلاسیک این آزمایش چالش پپسی است. در این آزمایش که کمپانی نوشابهسازی پپسی آن را برگزار میکند، دو لیوان نوشیدنی که یکی حاوی کوکاکولا و دیگری حاوی پپسی است در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد. مسئول بازاریابی پپسی از شرکتکنندگان میخواهد پس از نوشیدن، از بین دو لیوان نوشیدنی روی میز آن را که به لحاظ طعم و مزه بیشتر میپسندند انتخاب کنند. شرکتکنندگان فقط پس از اتمام آزمایش از محتوی لیوان ها مطلع میشوند. (کدام پپسی و کدام کوکاکولا بودهاست). نقطه ضعف آزمایشی که به شکل یکطرفه انجام شود این است که چون مسئول برگزاری از محتوی آزمایش مطلع است ممکن است به صورت خواسته یا ناخواسته شرکتکنندگان را به سمت خاصی سوق بدهد. مخصوصاً اگر منافع مالی در بین باشد.
آزمایش کور دوطرفه (دوگانه)
در آزمایش کور دوطرفه، که معمولاً در مورد انسانها به انجام میرسند، عواملی که میتواند باعث منحرف شدن نتیجه آزمایش شوند هم از دید شرکتکننده و هم از دید مسئول (یا مسئولان) انجام آزمایش مخفی میمانند. در بیشتر موارد آزمایش کور دوطرف به منظور دستیابی استاندارد بالاتر علمی انجام میشوند