مدیریت آموزشی

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

طنز : شیوه مدیریت درایران


دو خلبان نابینا که هر دو عینک‌های تیره به چشم داشتند، در حالی که یکی عصایی سفید در دست و دیگری به کمک یک سگ راهنما حرکت می‌کرد در کنارسایرخدمه پرواز وارد هواپیما شدند. با دیدن این صحنه، صدای خنده ناگهانی مسافران فضا را پر کرد.

اما در کمال تعجب دیدند که دو خلبان به سمت کابین پرواز رفته وپس ازمعرفی خود و خدمه پرواز، و اعلام مسیر، ازمسافرانخواستند کمربندهای خود را ببندند. در همین حال، زمزمه‌های توام با

ترس و خنده در میان مسافران شروع شده وهمه منتظر بودند، یک نفر از راه برسد و اعلام کند این ماجرا یک شوخی یا  دوربین مخفی بوده است. اما درکمال تعجب و ترس، موتور هاروشن و هواپیما شروع به حرکت روی باند کرده وکم کم سرعت گرفت. هر لحظه بر ترس مسافران افزوده می‌شد چرا که می‌دیدند هواپیما با سرعت به سوی گودالی که در انتهای باند قرار دارد می‌رود.

هواپیما همچنان به مسیرخود ادامه می‌داد و به لبه دریاچه نزدیک شده بود که مسافران از ترس شروع به جیغ وفریاد کردند که ناگهان هواپیما از زمین برخاست و سپس همه چیز آرام آرام به حالت عادی بازگشته و آرامش در میان مسافران برقرار شد.

دراین موقع در کابین خلبان، یکی ازکورها به دیگری گفت:«یکی ازاین روزهاکه مسافرها چند ثانیه دیرتر جیغ بزنند  کار همه‌مون تمومه!»...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۳ ، ۰۷:۴۷
ابوالقاسم کریمی

مدیریت زمان به روش GTD

مدیریت زمان به روش GTD

مدیریت کار GTDGetting Things Done که به اختصار GTD خوانده می شود، به معنای "انجام دادن کارها"، یک روش مدیریتی است که توسط دیوید الن خلق شده است و در کتابی به همین نام شرح داده شده. GTD بر اصولی تکیه می کند که شخص وظایف را در خارج از ذهن خود نگهداری می کند. به این وسیله ذهن از امر به یاد آوردن تمام چیزهایی که باید انجام شوند رها شده و صرفاً بر انجام آن کار تمرکز می کند. این روش با تکیه بر حافظه خارجی نمونه ای کاربردی از تئوری علمی ذهن گسترده یا ممتد خواهد بود.
در سیستم مدیریت زمان سنتی اولویت ها نقش مرکزی را بازی می کنند. در مقابل آلن در روش خود دو مفهوم کلیدی را مطرح می کند (کنترل و چشم انداز)، آلن از سه الگوی اساسی برای رسیدن به کنترل و چشم انداز نام می برد:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۳ ، ۰۷:۱۸
ابوالقاسم کریمی

نظریه های فرآیندی انگیزش (Process Theories Of Motivation) یا مدل های تصمیم گیری ،چگونگی و چرایی برانگیختی افراد را شرح می دهد. آن چه این نظریه بیان می کند این است که هر نیاز چرا و چگونه با پاداش های خاص ارتباط پیدا می کند و یا کارمندان چه کارهای خاصی را انجام دهند تا شایستگی دریافت پاداش را داشته باشند. دو نظریه فرآیندی مشهور عبارتند از:

·         نظریه برابری

·         نظریه انتظار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۹۳ ، ۱۹:۵۳
ابوالقاسم کریمی

خیانت به دانش آموزان به بهانه رشدعلمی/آینده علمی و صنعتی کشور در خطر رکود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۲۱:۰۸
ابوالقاسم کریمی

انواع سازمان از نظر آمیتای اتزیونی

اتزیونی از سه نوع سازمان نام می برد:1- سازمانهای قهریه منظور او سازمانهایی است که حالت آمرانه ودستوری دارند به عنوان نمونه از سازمان زندانها یا سازمانهای نظامی می توان یاد کرد.

2-سازمانهای مالی مانند بنگاههای تجاری و موسسات مالی ،بانک ها و....

3- سازمانهای هنجاری وهویتی .

بدیهی است سازمانهای فرهنگی از نوع دسته سوم می باشند و در امر فرهنگ وفرهنگ سازی مقوله اجبار وتحکم جایی ندارد وحتی اگر انجام هم  شود این روش فرهنگی نخواهد بود.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۲۱:۰۵
ابوالقاسم کریمی

چگونه موفق شویم؟

*
برنامه ریزی کن وقتی که دیگران مشغول بازی کردن هستند؛

*
مطالعه کن وقتی که دیگران در خواب هستند؛

*
تصمیم بگیر وقتی که دیگران مردد هستند؛

*
خود را آماده کن وقتی که دیگران درخیال پردازی هستند؛

*
شروع کن وقتی که دیگران در حال تعلل هستند؛

*
صرفه جویی کن وقتی که دیگران در حال تلف کردن هستند؛

*
گوش کن وقتی که دیگران در حال صحبت کردن هستند؛

*
لبخند بزن وقتی که دیگران خشمگین هستند؛

*
پافشاری کن وقتی که دیگران در حال رها کردن هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۲۱:۰۱
ابوالقاسم کریمی

سبک های رهبری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۹:۲۸
ابوالقاسم کریمی

مدل فرهنگ سازمانی شاین

در اوایل دهه 1980 ادگارشاین روانشناس اجتماعی آنچه را که امروز به یک تئوری پر نفوذ فرهنگ سازمانی تبدیل شده است مطرح کرد : در تئوری شاین، فرهنگ در سه سطح وجود دارد :

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۹:۱۴
ابوالقاسم کریمی

سازمان های مجازی

پیش از آنکه بحث راجع به سازمان های مجازی را آغاز نماییم بهتر است کمی بر روی لفظ" مجازی" صحبت نماییم.از جهت لغوی واژه مجازی از مباحث کامپیوتر به عاریت گرفته شده است. در کامپیوتر به حافظه ای که بیش از ظرفیت حافظه واقعی است، مجازی می گویند.در علم فیزیک نیز، کلمه " مجازی" حداقل از اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت. در فیزیک کاربردی معاصر نیز، ذرات مجازی به ذرات زوجی اطلاق می گردد که به محض اینکه در کنار هم قرار گرفتند همدیگر را از بین میبرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۰۹:۵۹
ابوالقاسم کریمی

سازمان های مجازی

 

 

مقدمه:

عصر جدید با سازمان‌های پیچیده، پویا و متحول همراه خواهد بود. در این سازمان‌ها، مرزهای موجود از بین خواهد رفت، فرهنگ‌های مختلف در هم خواهند آمیخت و زیرپای فرهنگ‌های غنی‌تر ناپدید خواهند شد. بسیاری از مشاغل درباره طراحی خواهند شد و ورود فناوری اطلاعات تغییراتی در ساختار سازمان به وجود خواهد آورد.

جهانی شدن اقتصاد و تجارت موجب افزایش تعداد سازمان‌های بدون مرز و گسترش سازمان‌هایی با پراکندگی جغرافیایی بالا گردیده‌اند، برای تطابق با تغییرات اخیر در حوزه‌ی کسب و کار، سازمان‌ها بر آن شده‌اند تا تغییرات بنیادین در ساختار خویش اعمال نمایند که از آن جمله می‌توان به کوچک شدن سایر سازمان‌ها و گسترش ارتباطات شبکه‌ای در میان آنها برای موفقیت خود در بازارهای رقابتی امروز اشاره نمود. در عصر حاضر سازمان‌ها با محیطی متغیر و نامطمئن روبرو می‌باشند که لازمه ادامه حیات در آن انعطاف‌پذیری بالا و توان پاسخگویی سریع نسبت به نیاز بازار می‌باشد. در عین حال فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات به عنوان شتاب دهنده این تغییرات از اهمیت بالایی برخوردار است.  ict اغلب به عنوان عامل ایجاد تغییرات در یک محیط دانش‌مدار به شمار می‌آید. رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات پایه‌های فنی جهانی‌سازی را به وجود آورده و موجب تمرکز زدایی در انجام امور از نقطه نظر مکانی و زمانی می‌گردد. لذا به صورت روز افزون شاهد طراحی مجدد سازمان‌های سنتی در قالب سازمان‌های پویا و منعطف بر مبنای شاکله سازمان‌های مجازی در جهان اطراف خویش می‌باشیم. (همایون‌پور، 1387)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۰۹:۴۴
ابوالقاسم کریمی



عنوان مقاله:  واکاوی مفهوم قدرت در نظریات میشل فوکو
 

نویسنده مقاله:  نوابخش مهرداد, کریمی فاروق


چکیده: 

میشل فوکو، در خصوص مفهوم و چیستی قدرت، درک سلسله مراتبی ساده را رد می کند و معتقد است قدرت یک مفهوم ساده ابلاغی از بالا به پایین و دستوری نیست، بلکه در شبکه ای از روابط در هم پیچیده، ساری و جاری است. همان چیزی که ساختار جامعه را تعیین و آن را مشروع می کند. قدرت در این مفهوم ریشه در لایه های مختلف تعاملات اجتماعی و زبانی (مفاهیم) دارد. به عبارت دیگر اعمال قدرت به شکل یک بردار خطی رو به پایین اجرا نمی شود بلکه به اصطلاح در یک ظرف گفتمانی شکل می پذیرد و معنی می یابد.
در اندیشه فوکو «مساله قدرت» در همه جا جاری است، در نسبت ها و اهمیت یافتن مناسبت ها، در روابط و تعاملات زبانی و کلامی میان افراد، طبقات و گروه های اجتماعی که به روش ها و منش های گوناگون ابراز می شود. و آن چه باعث باز تولید نظم موجود می شود، گره خورده با آن نظمی است که مجموعه مفاهیم را در خرد جمعی جامعه تولید می کند و مشروعیت می بخشد
.
تعریف میشل فوکو از قدرت به لحاظ نظری کمک وافری به جامعه شناسی جدید نموده است و این نکته ای است که نوشتار حاضر به طور مبسوط بدان پرداخته است
.

 
کلید واژه:  قدرت، اقتدار، سلطه، حقیقت، دانش، سوژه، ابژه


دانلود کنید

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۲۰:۰۰
ابوالقاسم کریمی
اندازه گیری عملکرد سازمانها با مدل تعالی کانجی
فرزاد امیری

چکیده: تعالی کسب و کار بر رضایتمندی همزمان ذینفعان کلیدی سازمان و ضرورت اندازه گیری عملکرد سازمانی بر مبنای عوامل بحرانی موفقیت تاکید دارد. در این مقاله چارچوبی متمایز با سایر الگوهای متداول در اندازه گیری
عملکرد تحت عنوان سیستم اندازه گیری تعالی کسب و کار کانجی"KBEMS"(1) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مدل، امکان تمرکز چند بعدی روی شاخصهای متفاوت مورد نظر ذینفعان داخلی و خارجی سازمان را فراهم کرده است. این مدل ارزش محور بوده و دارای ساختاری بلند مدت و طبیعتی دینامیک است. مدل کانجی نه تنها توانسته است نسبت به سایر مدل ها از درجه سازگاری بالاتری برخوردار باشد، بلکه به جهت استفاده از یک نگرش فراگیر و سیستماتیک در تطبیق شرایط واقعی سازمانها بسیار موفق تر می‌نمایاند، همچنین منطق مدل که بر پایه تحلیل آماری و ریاضی مستدل گردیده است، امکان تشخیص نقاط قوت و حوزه های قابل بهبود را مادامی که تخمین اثرات هر بعد روی سایر مولفه های سیستم وجودارد به سهولت فراهم می‌آورد. نهایتا اینکه این الگو تمام ویژگیهای قابل توجه برای ذینفعان و شاخصهای مطرح در عملکرد سازمان را به منظور فراهم آوردن شرایط مطلوب برای نیل به توسعه پایدار مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۹:۴۱
ابوالقاسم کریمی

عنوان  :  بی هنجاری Anomie
نویسنده :  فاطمه فریدونی
کلمات کلیدی  :  آنومی، بی هنجاری فردی، بی هنجاری اجتماعی، بی سازمانی اجتماعی، سازمان شکنی، نظام گسیختگی اجتماعی

واژه آنومی (Anomie) ریشه یونانی-لاتین دارد و در آن A به‌معنای "بی" (یعنی حرف نفی‌کننده) و nomos به‌معنی قاعده، نظم، قانون یا هنجار می‌باشد.[1] بنابراین آنومی از نظر ریشه لغوی به‌معنای فقدان هنجارها (Normlessness) و قوانین است. و در فارسی معادل‌هایی چون نابهنجاری و نابسامانی یافته است.[2]
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۹:۲۳
ابوالقاسم کریمی

دانستن این تئوری برای مدیران توصیه می شود: اصل لارنس پـیـتر، اصل حد بی کفایتی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۹:۲۲
ابوالقاسم کریمی

قانون پارکینسون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۸:۲۹
ابوالقاسم کریمی